woensdag 14 september 2011

Dag Twaalf

De pillen werken niet meer!
Een paar dagen geleden waren hoofd, lijf en omgeving weer een chaos.
Veel willen doen, maar niets gedaan krijgen.
Dingen verplaatsen om ze daarna kwijt te zijn.
Depressieve gedachten en geen confrontaties aan willen gaan.
En daar bovenop de paniek dat de pillen misschien wel niet werken.
En dan?
Dan heb ik dus geen ADD.
Maar ben ik dan gewoon een beetje gek?

Het klinkt stom, maar inmiddels wil ik graag dat ik ADD heb. En dat de pillen dan werken. Omdat ze dan een groot deel van de problemen onderdrukken en zo klein (of groot) maken dat ik er mee kan leren omgaan.
Als ik geen ADD heb zijn die problemen er nog steeds, maar zal ik vele malen meer stappen en grotere stappen moeten zetten om daarmee om te kunnen gaan. En is de kans dat ik in mijn eigen valkuilen stap veel groter.
HELP!

Gelukkig kwam twee dagen geleden het antwoord: ik werd ongesteld.
Meteen internet raadplegen, ADD en hormonen, methylfenidaat en hormonen...
Het was niet makkelijk te vinden (waarschijnlijk omdat op het gebied van AD(H)D bij volwassenen er nog veel terrein te veroveren is), maar uiteindelijk toch een site kunnen vinden.
Vrouwenhormonen en ADD, het is geen ideale combi. Dat wist ik zelf ook al.
In de week voordat ik ongesteld moet worden lijken de ADD-eigenschappen helemaal oncontroleerbaar te zijn, tenminste, dat vermoeden had ik. En dat vermoeden werd bevestigd. Als ik arts was zou ik het wellicht beter begrijpen, maar het heeft te maken met de hormoonstijgingen en dalingen en de invloed daarvan op receptoren en neurotransmitters.
Lucky me.
Het lijkt er dus op dat de pillen in de dagen voordat ik ongesteld word wel alle ongesteldheids-chaos onderdrukken en verminderen. Ontzettend moe zijn, hoofdpijn hebben, emoties die alle kanten op stuiteren, chaos to the max... alle aanwijzingen dat het er aan zat te komen waren weg. Maar doordat die 'aanwijzingen' ook erg lijken op de ADD verschijnselen blijft dat over.
Kortom, als ik ongesteld moet worden ben ik ADD +2, en die pillen zijn in staat om de +2 weg te halen, maar dan blijf ik over met ADD.
En de gedachten dat de pillen niet werken en ik nog harder aan de slag moet.
Maar nu ik weet dat het waarschijnlijk ergens anders aan ligt kan ik niet veel meer doen dan rustig afwachten wat de pillen de komende weken gaan doen en of ik volgende maand dezelfde ervaring heb.

Morgen heb ik een afspraak met de psychiater. Eens horen wat zijn visie hierop is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!